گوشی شیائومی می 9 (Mi 9)
نوشته شده توسط : رز علینژاد

اولین گوشی پرچم دار شیائومی در سال ۲۰۱۹، یعنی گوشی هوشمند Xiaomi Mi 9 رونمایی شد. این گوشی، اولین گوشی هوشمند شرکت شیاومی است که در آن از آخرین ورژن چیپست کوالکوم که snapdragon 855 می باشد، استفاده شده است. شیائومی می ۹ از لحاظ سرعت پردازنده و گرافیک یک گوشی رده بالا محسوب می‌شود. در این گوشی هوشمند همانند می ۸ و می ۸ لایت ، فناوری Dual-Glass استفاده شده و سطحی فلزی در بین دو صفحه‌ی گوریلیا گلاس نسل ۶ قرار دارد. اگرچه که صفحه نمایش با فناوری AMOLED، بزرگتر شده، اما بریدگی بالای صفحه نمایش گوشی(ناچ) و لبه ای آن کوچک‌تر شده است.

مانند ورژن قبلی این گوشی یعنی Mi 8 pro حسگر اثر انگشت در زیر صفحه نمایش قرار گرفته است، .

جذاب‌ترین قسمت گوشی Xiaomi Mi 9، دوربین فوق العاده آن است، گوشی Xiaomi Mi 9 اولین گوشی هوشمند شرکت شیاومی است که دارای سه دوربین ۴۸ / ۱۶ / ۱۲ مگاپیکسل ، با قابلیت عکس برداری تله فوتو و زوم اپتیکال ۲ برابر ،فلش LED دوتایی, تصویربرداری HDR, پانوراما می‌باشد، اولین دوربین چند منظوره که تجربه عکاسی با کیفیت بالا، همراه با صفحه فوق وسیع(Ultra-Wide cam) و قابلیت زوم با توان ۲X را در اختیارتان خواهد گذاشت. همچنین در قسمت جلول این اسمارت فون شیائومی یک دوربین ۲۰ مگاپیکسی با امکان عکس برداری HDR قرار داده که امکان فیلمبرداری با رزولوشن ۱۰۸۰P را در اختیار شما میگذارد.

گوشی Xiaomi Mi 9، همانند ورژن قبلی خود، از قابلیت شارژ سریع برخوردار است، اما جالب‌تر آن است که این گوشی دارای فناوری شارژ وایرلس می‌باشد که با توانایی ۲۰ واتی، گوشی را با سرعت بالا شارژ می کند. در بخش نرم‌افزاری، این کوشی، در خور یک پرچم‌دار است، چراکه دارای سیستم عامل اندروید ۹ و MIUI 10 می‌باشد. برای اطلاع از قیمت گوشی می 9 کلیک کنید.

طراحی و ساخت گوشی شیائمی می 9

گوشی هوشمند Mi 9 همانند دیگر پرچمداران امروزی از ترکیب شیشه و قاب فلزی در بدنه ی خود استفاده کرده است. این اسمارتفون در سه رنگ مشکی ، آبی و بنفش به بازار عرضه شده است. البته نسخه ی Explorer Edition اسمارتفون پیشرو دارای طرحی مفهومی می باشد که با نگاه کردن به پشت گوشی می توانید اجزاء داخلی آن را نیز مشاهده کنید. البته اجزائی که شما در حال نگاه کردن به آن هستید واقعی نبوده و تنها یک تصویر نمایشی خواهد بود.

دو رنگ آبی و بنفش گوشی Mi 9 با بازتاب های فوق العاده ای همراه هستند. اما رنگ مشکی در مقایسه با دو رنگ مذکور جلوه ی خاصی ندارد. از طرفی بخش پشتی براق اسمارتفون پیشرو به آسانی اثر انگشت شما را جذب می کند.

قاب فلزی دستگاه و منحنی های به کار رفته در گوشه های بدنه ، تاثیر خاصی در ارگونومیک شدن گوشی ندارند. اما به نوعی حس اطمینان کاربر را در زمان کار با گوشی افزایش می دهند. البته اگر باز هم نگران اسمارتفون خود هستید به راحتی می توانید از یک محافظ بدنه استفاده کنید. لازم به ذکر است که پنل این محصول مجهز به محافظ Gorilla Glass 6 می باشد.

بزرگترین مزیت گوشی Mi 9 در پشت آن قرار دارد. این دستگاه اولین اسمارتفون برند Xiaomi است که از دوربین سه گانه ی اصلی استفاده می کند. لنز اصلی این مجموعه دارای کیفیت 48 مگاپیکسلی بوده و دو لنز 12 و 16 مگاپیکسلی برای بهبود عکس های ثبت شده توسط این دوربین به کار می روند. البته عدم وجود ویژگی OIS یکی از نقاط ضعف دوربین اصلی پرچمدار جدید Xiaomi به شمار می رود.

قاب دوربین ، ضخیم تر از بدنه ی اصلی دستگاه بوده و در هنگام قرارگیری گوشی بر روی سطح صاف سبب عدم تعادل آن خواهد شد. البته این موضوع با توجه به بزرگی لنزهای به کار رفته در گوشی کاملا طبیعی بوده و نباید انتظار داشته باشیم که تمامی سه لنز پیشرو در بدنه ی باریک گوشی قرار گیرند. از طرفی کیفیت بالای تصاویر ثبت شده توسط دوربین اصلی گوشی Mi 9 تا حد زیادی سبب پوشش این موضوع می شود.

دور لنز 48 مگاپیکسلی دوربین گوشی Mi 9 از یک نوار رنگی استفاده شده که با بازتاب نور رنگ آن تغییر کرده و جلوه ی زیبایی را به بخش پشتی گوشی می افزاید. در کل بخش پشتی گوشی هوشمند Mi 9 به جز دوربین سه گانه ی اصلی و فلش LED هیچ ویژگی دیگری ندارد.

تقریبا تمامی بخش جلویی گوشی هوشمند Mi 9 توسط پنل Super AMOLED آن پوشانده شده است. این پنل دارای اندازه ی 6.39 اینچی بوده و هنوز از کیفیت Full HD+ استفاده می کند. اندازه ی پنل گوشی Mi 9 در مقایسه با پنل 6.21 اینچی پرچمدار قبلی به وضوح بزرگتر است. اما در عمل ابعاد اسمارتفون تغییر مشخصی نداشته و این موضوع با افزایش عرض بدنه و کوچکتر شدن ویژگی ناچ امکان پذیر شده است.

در داخل ناچ کوچک گوشی هوشمند Mi 9 نیز تنها یک دوربین سلفی 20 مگاپیکسلی (فاقد سنسور تشخیص چهره در بعضی از مناطق) مشاهده می شود. از طرفی LED مربوط به نوتیفیکیشن ها نیز در سمت راست و پایین صفحه نمایش قرار گرفته است. هم چنین اگر کنجکاو هستید باید بگوییم که سنسور تشخیص نور محیط نیز در سمت چپ و بالای پنل پنهان شده است.

گوشی هوشمند Mi 9 مجهز به سنسور اثر انگشت پنهان در زیر صفحه نمایش می باشد. پیکربندی این سنسور بسیار آسان بوده و دارای عملکردی دقیق و سریع است. البته استفاده از آن برای کسانی که به سنسور اثر انگشت در پشت گوشی عادت کرده اند در ابتدا سخت بوده اما با گذر زمان تفاوت ها کمتر می شوند.

گوشی هوشمند Mi 9 فاقد جک 3.5 میلیمتری صدا بوده و بلندگوی آن در لبه ی پایینی دستگاه و در کنار پورت USB-C قرار گرفته است. سنسور مادون قرمز گوشی نیز در لبه ی بالایی تعبیه شده است. همان طور که پیشتر نیز گفته شد ، گوشی پیشرو فاقد اسلات کارت حافظه ی جانبی بوده و تنها برای قرار دادن دو نانو سیم کارت فضا در اختیار کاربر قرار می دهد.

به علاوه گوشی هوشمند Mi 9 مجهز به یک دکمه ی فیزیکی AI می باشد. که از آن می توانید برای فراخواندن دستیار هوشمند گوشی و یا دیگر توابع استفاده نمایید.

گوشی هوشمند Mi 9 دارای ارتفاع 155 میلیمتر ، عرض 75 میلیمتر و ضخامت 7.6 میلیمتر می باشد. ابعادی که با وجود بهره مندی از پنلی بزرگتر تقریبا مشابه با پرچمدار قبلی است. از طرفی این اسمارتفون دارای وزن 173 گرم بوده که حدود 4 گرم کمتر از وزن گوشی Mi 8 می باشد.

به طور کلی گوشی هوشمند Mi 9 از لحاظ طراحی بسیار عالی است. بدنه ی شیشه ای و براق آن در کنار جلوه های نوری ، فوق العاده به نظر می رسد. بهره مندی از پنل قدرتمند AMOLED و سنسور اثر انگشت پنهان در زیر صفحه نمایش این اسمارتفون را به محصولی با کیفیت و درجه یک تبدیل کرده اند. البته بدنه ی لغزنده ی آن شما را به استفاده از محافظ بدنه مجاب خواهد کرد.

نمایشگر

نمایشگر گوشی Xiaomi Mi 9، با اندازه 6.39 اینچ و فناوری Super AMOLED، رزولوشن 1080p و هم‌چنین یک بریدگی کوچک بالای صفحه برای دوربین جلو ظاهر شده است. صفحه نمایش از رزولوشن 2340 1080x برخوردار است که نسبت پیکسل بر اینچ 402ppi می‌باشد. این گوشی دارای یکی از کشیده‌ترین صفحه‌ها در بین گوشی های هوشمند است و نسبت تصویر 19.5:9 می‌باشد که از این گوشی انتظاری بیشتر می‌رفت، هرچند که هم‌چنان از لحاظ زیبایی تصاویر، نظر کاربران را به خود جلب کرده است.

صفحه نمایش گوشی Mi 9، توسط گوریلیا گلس 6 محافظت شده است، گلسی که سازنده آن کمپانی کورنینگ (Corning)، می‌باشد. این نوع گلس، یکی از مقاوم‌ترین گلس‌های موجود در جهان است. تا کنون هیچ تستی در خصوص مقاومت این گلس در گوشی Xiaomi Mi 9 در برابر ضربات انجام نشده است، اما در مقایسه با دیگر گوشی‌های هوشمند هم‌رده، انتظار می‌رود که در برابر ضربات مقاوم باشد. هرچند که در برابر خش از مقاومت پایینی برخوردار است.

روشنایی این گوشی بسیار مناسب است چرا که برای یک گوشی که از پنل OLED برخوردار است، 430 نیت(nits) روشنایی کافی به نظر می‌رسد. اگر میزان روشنایی گوشی را در حالت اتوماتیک(Auto) قرار دهید، روشنایی صفحه به 630 نیت خواهد رسید. به دلیل بهره‌مندی از فناوری AMOLED، درخشندگی صفحه زیر نور خورشید نیز بسیار عالی به نظر می‌رسد.

وضعیت نمایشگر شیائومی می 9 اکسپلورر به شکل پیش فرض روی حالت «کنتراست خودکار» قرار گرفته که بسته به نور محیط، اشباع رنگ و کنتراست تصویر را تغییر می دهد. اگر به رنگ های دقیق و طبیعی علاقه دارید، می توانید حالت «کنتراست استاندارد» را انتخاب کنید که فضای رنگی وسیع DCI-P3 را به خوبی پوشش می دهد. حالت سوم یعنی «افزایش کنتراست» هم مقداری به اشباع رنگ ها اضافه می کند.

طبق اندازه گیری های ما حداکثر روشنایی نمایشگر می 9 اکسپلورر در حالت دستی به حدود 450 نیت و در حالت خودکار به حدود 600 نیت می رسد. از آنجا که با پنل ساخت سامسونگ روبرو هستیم، این مقدار روشنایی اندکی کمتر از انتظار است و برای تماشای محتوای صفحه زیر تابش مستقیم آفتاب، اندکی دشواری خواهید داشت.

حالت Reading Mode با کاهش نور آبی گزینه مناسبی برای مطالعه شبانه است. البته می 9 گزینه دیگری به نام Night Mode هم دارد که برای فعال کردن آن باید روشنایی نمایشگر را در محیط تاریک به شکل دستی به حداقل برسانید. برای این گزینه هم امکان تنظیم دمای رنگ در نظر گرفته شده است.

حالت نمایشگر همیشه روشن یا به قول شیائومی Ambient Display هم در می 9 اکسپلورر وجود دارد که با شانزده تم مختلف تمام سلیقه ها را پوشش می دهد، به خصوص گزینه اول که در طول روز تغییر می کند و شما را به حال و هوای فیلم زیبای اینتراستلار فرو می برد. نهایتاً اینکه نمایشگر می 9 از استاندارد HDR10 پشتیبانی می کند ولی خبری از استاندارد جدیدتر +HDR10 نیست. این موضوع اهمیت زیادی ندارد چون اکثر کاربران به چنین محتوایی دسترسی ندارند.

دوربین

این اولین باری است که شیائومی از دوربین سه گانه در گوشی خود استفاده کرده و این تصمیم در ابتدای سال 2019، کاملا هوشمندانه و به موقع بوده است. دوربین اصلی این گوشی از سنسور جدید 48 مگاپیکسلی Sony IMX586 استفاده می کند که در پس لنزی با دهانه دیافراکم F/1.9 قرار گرفته است و پیش از این نمونه آن را در گوشی آنر ویو 20 دیده بودیم. این سنسور سونی از چینش پیکسلی Quad Bayer (ترکیب 4 پیکسل و ساخت یک پیکسل) استفاده می کند که باعث می شود نتیجه خروجی از آن، تصاویر 12 مگاپیکسلی با پیکسل های بزرگ 1.6 میکرونی و HDR لحظه ای باشد. البته امکان ثبت تصاویر 48 مگاپیکسلی با دوربین اصلی وجود دارد که میزان جزئیات آن تا حدودی بیشتر است؛ با این وجود، میزان جزئیات را نمی توان در حد انتظار از سنسور 48 مگاپیکسلی دانست.

دوربین دوم اما از سنسور 12 مگاپیکسلی استفاده می کند که در پس لنزی با دریچه دیافراگم f/2.2 قرار گرفته و زوم 2 برابر اوپتیکال را در اختیار خواهد گذاشت. در نهایت نوبت به دوربین سوم 16 مگاپیکسلی و عضو جدید می رسد که در پس لنزی به دریچه دیافراگم f/2.2 قرار گرفته و زاویه دید فوق عریض 117 درجه ای را در اختیار خواهد گذاشت. جالب است بدانید که شیائومی برخلاف سامسونگ، امکان فوکوس خودکار را برای دوربین فوق عریض خود در نظر گرفته است و این دوربین قابلیت عکاسی ماکرو را نیز در اختیار خواهد گذاشت؛ اما متاسفانه هیچ‌یک از دوربین های Mi 9 به لرزشگیر اوپتیکال مجهز نشده اند.

رابط کاربری دوربین در مقایسه با نسل قبلی، تغییرات چندانی به خود ندیده و مشابه گذشته است. حالت های مختلف دوربین از جمله اسلوموشن، پرتره، پاناروما و … روی نواری در قسمت بالای دکمه شاتر چیده شده اند که با سوایپ کردن می توان بین آن ها جا به جا شد. از قسمت بالا هم می توان به مواردی چون هوش مصنوعی، HDR، افکت ها، منوی تنظیمات، تایمر و … دسترسی داشت. عکاسی در حالت دستی هم امکانات خوبی در اختیار می گذارد که از طریق آن می توان مواردی چون سرعت شاتر، ایزو، وایت بالانس، فوکوس و … را به دلخواه تغییر داد.

تصاویر ثبت شده با دوربین اصلی (حالت 12 مگاپییکسل) در محیط هایی با نور کافی، از کیفیت عالی و قابل انتظار از یک محصول پرچمدار، برخوردار است. این تصاویر دارای جزئیات زیاد، محدوده پویایی وسیع، کنتراست عالی، رنگ های زنده و دقیقی می باشد که شارپنس آن ها به خوبی تنظیم می شود. با این حال روشن بودن ویژگی هوش مصنوعی می تواند رنگ های اشباع شده تر و کنتراست بیشتری را در اختیار بگذارد که مطمئنا خوشایند تمام افراد نخواهد بود. تصاویر ثبت شده با رزولوشن 48 مگاپیکسلی اما برخلاف تصور، پیشرفت چندانی در زمینه جزئیات به خود نمی بینند و نویز آن ها نسبت به حالت 12مگاپیکسلی، بیشتر می باشد.

باتری و شارژدهی گوشی شیائومی می 9

عمر باتری در Xiaomi Mi 9 متوسط است یعنی 3300 میلی آمپر که نسبت به عمر باتری در Mi 8 حدود 100 میلی آمپر کاهش یافته است. نکته مثبت درخصوص باتری این گوشی این است که از شارژ سریع وایرلس پشتیبانی می‌کند. در جعبه گوشی، یک شارژر 18 واتی را خواهید یافت که برای 3300 میلی آمپر قدرت باتری، کافی به نظر می‌رسد. با وجود این شارژر، Mi 9 در بازه‌ی زمانی نیم ساعته، 45 درصد شارژ خواهد شد.

گوشی Xiaomi Mi 9، از فناوری شارژ سریع یا همان توربو شارژ برخوردار است و سارژ از طریق وایرلس با قدرت 20 وات، از دیگر قابلیت‌های آن محسوب می‌شود. اگر شارژر 27 واتی برای این گوشی خریداری کنید، گوشی در عرض نیم ساعت، به 70 درصد شارژ خواهد رسید. شارژ کامل گوشی نیز، 65 دقیقه زمان خواهد برد.

باندل مخصوص شارژ وایرلس بسیار سبک و کارآمد است. زمانی که از شارژر وایرلس استفاده کنید، صدایی خفیف را خواهید شنید. این صدا مربوط به فنی است که شارژر را خنک می‌کند. گوشی Xiaomi Mi 9 طبق تست های انجام شده، در نیم ساعت، تا 30 درصد گوشی را شارژ می‌کند، که این قضیه، زیاد خوشایند به نظر نمی‌رسد، زیرا با شارژر 18 واتی، بعد از نیم ساعت، گوشی حدود 45 درصد شارژ خواهد شد.

ممکن است علت این کم کاری، دمای باتری یا محیط باشد، اما به طور کلی عملکرد قوی از خود نشان نداده است. پردازنده snapdragon 855 تاثیر بسزایی در عملکرد باتری گذاشته است.

طبق آزمایش‌های انجام شده، مدت آماده به کار گوشی Xiaomi Mi 9 حدود 91 ساعت ارزیابی شده که این عملکرد، بسیار عالی می‌باشد. شما می‌توانید با 10 ساعت روشن نگه داشتن مداوم گوشی، برای اهدافی مانند وب گردی، از آن استفاده کنید. 19 ساعت نیز می‌توانید به طور مداوم به تماشای ویدیو بپردازید. با وجود پردازنده Snapdragon 855، زمان حالت استند‌بای(Standby)، به میزان قابل توجهی افزایش یافته که در مقایسه با Xiaomi Mi 8، پیشرفت خوبی داشته است.

 سخن پایانی

به پایان بررسی Mi 9 می‌رسیم. آیا mi 9 بهترین اسمارت فون اندرویدی ۲۰۱۹ است؟ با وجود اسمارت فون‌های سری S10، جواب این سوال قطعا منفی می‌باشد. اما از طرف دیگر، Xiaomi Mi 9 با قیمتی در حدود نصف اسمارت فون گلکسی S10، بسیاری از ویژگی‌های مدرن این دستگاه را با کیفیتی بسیار بالا ارائه می‌دهد. پس در هر صورت، Xiaomi Mi 9 یکی از بهترین اندرویدی‌های ۲۰۱۹ است که ارزش خرید بسیار بالایی دارد.

این گوشی ۴۵۰ یوروی رقیبی جدی برای Huawei P20 Pro با قیمتی در حدود ۶۲۰ یورو می‌باشد. این دو اسمارت فون ویژگی‌های مشابه بسیار زیادی دارند (مثل دوربین سه گانه‌ی قدرتمند)، اما هر دو دارای یک ضعف عمده هم می‌باشند: عدم پشتیبانی از کارت حافظه جانبی. مخصوصا Xiaomi Mi 9 که به شما حداکثر ۱۲۸ گیگ حافظه داخلی ارائه می‌دهد.

اما از طرف دیگر، بررسی‌ها نشان می‌دهند که پردازنده‌ی Snapdragon 855 در کل و به خصوص در عملکرد گرافیکی بهتر از Kirin 980 مخصوص پرچمداران هواوی عمل می‌کند. بنابراین امسال هم مثل گذشته، کمپانی Xiaomi توانسته تا رقیب چینی خود (هواوی) را به چالشی جدی دعوت کند. به طور کلی می‌توان گفت، درست است که Xiaomi Mi 9 بهترین اسمارت فون اندرویدی و قدرتمندترین پرچمدار حال حاضر دنیا نیست، اما در رنج قیمتی حدود ۵۰۰ دلار واقعا نمی‌توان رقیبی برای آن پیدا کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید.





:: موضوعات مرتبط: شیائومی , ,
:: برچسب‌ها: بررسی گوشی می 9 , خرید گوشی می 9 , قیمت گوشی می 9 , گوشی شیائومی می 9 , گوشی شیائومی Mi 9 ,
:: بازدید از این مطلب : 154
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 دی 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: